Over goed luisteren, over meedenken, over eigen signatuur…
kortom: over Joost!


Luisteren en inleven
‘Door goed te luisteren en zich goed in klant en doelgroep in te leven, ontstaan verrassende ontwerpen. Dat krijg ik vaak terug van klanten. Ik luister ook goed naar eventueel commentaar op het conceptontwerp en probeer altijd een oplossing te zoeken binnen het concept zoals ik dat heb neergelegd. Zodanig dat de opdrachtgever zijn wens gehonoreerd ziet en ik me nog steeds kan vinden in de uitgangspunten van het originele ontwerp.’


Meedenken
‘De wens van de opdrachtgever staat vaak vooraf in een briefing. Tijdens het ontwerpproces kan echter blijken dat de doelgroep beter kan worden bediend door een andere benadering. Dat leg ik voor aan de klant, neem zijn opmerkingen mee en kom vervolgens met een goede oplossing. Ik neem de aanvankelijke wens dus niet klakkeloos over, maar probeer het communicatieve doel van de opdracht zo goed mogelijk te realiseren.’


Signatuur
‘Ik ben toegepast ontwerper, maar wel met een eigen signatuur. Die zit ‘m bijvoorbeeld in mijn behandeling van beeld, kleur of typografie. En in mijn aanpak van met name de grotere huisstijlen. Een huisstijl is bij mij geen logo dat je als een stempel overal kunt opplakken, maar een grafische toolkit met doseerbare elementen. Voor elke communicatie-uiting kun je verschillende elementen gebruiken, waarbij juist de onderlinge samenhang zorgt voor herkenbaarheid en verrassing. De doelgroep ziet die samenhang en wordt niet verveeld met steeds maar weer datzelfde gestileerde logootje. Juist al die elementen bij elkaar vormen een sfeer.’


Interesse en plezier
‘Dat ervaar ik vooral bij opdrachten waarin ik de brede toepassing van huisstijlen kan laten zien. Van visitekaartje tot drukwerkbelettering, van online-elementen en deurbordjes tot de vertaling naar interieur. Ik beschik over een ruim netwerk van aanvullende branches en zoek regelmatig de samenwerking met bijvoorbeeld interieurontwerpers. Ik zie huisstijlen als mijn kindjes en die wil ik grootbrengen, oftewel verder ontwikkelen.’


Diversiteit
‘Ik wil me niet beperken tot één bepaalde soort opdrachtgever; het is juist die mix die het interessant maakt. Alle opdrachtgevers willen iets communiceren, maar het maakt nogal verschil of het om een zakelijke organisatie of om een klassiek concert gaat. De kaders waarin ik ontwerp zijn steeds anders en daar ligt vooral het plezier.’


Samenwerken
‘Ik vind het belangrijk een fijn en constructief contact met mijn opdrachtgevers te hebben. Die harmonie in combinatie met mijn ervaring, co-creatie en flexibiliteit leidt vaak tot een langdurige samenwerking.’


DAK_PROFIEL